Otázky a odpovědi k novému systému sběru odpadu „Door to Door“ (D2D)

Od prosince 2025 přechází Úvaly na moderní systém sběru odpadu Door to Door.
Každá domácnost dostane zdarma nádoby na tříděný odpad a bude je mít pohodlně u svého domu.
Cílem je zvýšit míru třídění, zjednodušit odvoz a zlepšit čistotu ve veřejném prostoru.

 

  1. O co jde a kolik to bude občany stát?

Každá domácnost, která v současnosti využívá nádobu na směsný komunální odpad (120 l nebo 240 l), obdrží zdarma:

  • černou nádobu s žlutými klipy na víku na plast, tetrapaky a kovové obaly od nápojů (120l nebo 240l),
  • černou nádobu s modrými klipy na víku na papír (120l nebo 240l),
  • a hnědou nádobu na bioodpad o objemu 120 l (pokud ji již domácnost nemá).

Za nádoby ani jejich svoz se neplatí zvlášť – vše je zahrnuto v poplatku za obecní systém odpadového hospodářství.

 

  1. Kdy nádoby obdržím?

Přistavení nádob až před dům zajistí svozová společnost v průběhu prosince 2025.
Rozvoz začne 1. prosince 2025.

 

  1. Jak bude systém fungovat a kdy se bude vyvážet?
  • Směsný komunální odpad (SKO) – svoz zůstává 1× za 14 dní (v sudé týdny).
  • Plasty – svoz 1× za 14 dní.
  • Papír – svoz 1× za měsíc.
  • Bioodpad – svoz jako doposud.

Nově bude možné při každém svozu přidat na nádobu i jedlé oleje v uzavřené PET lahvi. Ty budou odvezeny spolu s odpadem.

 

  1. Jak se dozvím, kdy dát nádoby před dům?

Svozový kalendář bude zveřejněn:

  • na webu Technických služeb města Úvaly a Města Úvaly,
  • v časopise Život Úval,
  • a bude doručen i do poštovních schránek všech domácností.

 

  1. Jak postupovat po převzetí nových nádob?

Každá nádoba bude opatřena čipem pro evidenci.
Po převzetí si ji prosím uschovejte a označte číslem popisným (doporučujeme permanentní fix).

 

  1. Co když nádoby u domu nechci?

Systém D2D se zavádí plošně pro všechny domy v Úvalech.
Pokud nechcete využívat nádoby u domu, můžete vytříděný odpad (papír, plasty) odvážet sami na Sběrný dvůr města Úvaly.
Svoz směsného komunálního odpadu a bioodpadu Vám bude zajištěn i nadále.

 

  1. Zůstanou tzv. sběrná hnízda?

Počet sběrných hnízd bude postupně snižován.
Zůstanou pouze:

  • u bytových domů,
  • a v některých částech obce.

Cílem je zamezit zneužívání kontejnerů a udržet pořádek.
Kontejnery na sklo, kovy a textil zůstanou zachovány.
Dále je k dispozici Sběrný dvůr města Úvaly.

Z domácností bude tedy svážen:  SKO, BIO, Papír, Plast, Tetrapak a jedlé oleje (v uzavřené PET lahvi).

 

  1. Co když nádoba na tříděný odpad nebude stačit?

Na Technických službách města Úvaly lze požádat o výměnu za větší nádobu (např. ze 120 l na 240 l).
Nádoby jsou shodné s těmi na SKO, pouze jsou označeny barevným klipem dle druhu odpadu.

 

  1. Platí se za svoz tříděného odpadu?

Ne. Svoz separovaného odpadu (papír, plast, tetrapaky, bio) je součástí poplatku za odpadové hospodářství města.

 

  1. Kde budou nádoby rozmístěny?

Nádoby budou přistaveny ke každé nemovitosti, která produkuje odpad, a to v průběhu prosince 2025.
Pokud máte problém s umístěním, kontaktujte Technické služby města Úvaly.

 

  1. Jak bude systém fungovat u bytových domů?

U bytových domů se bude postupovat individuálně.
Podle prostorových možností může zůstat:

  • stávající uzamčená 1 100 l nádoba v rámci sběrného hnízda,
  • nebo budou přistaveny menší nádoby přímo k domům.

Doporučujeme, aby SVJ nebo bytové družstvo kontaktovalo Technické služby a domluvilo konkrétní řešení.

 

  1. Mohu si pořídit vlastní nádobu?

Ne. Nádoby jsou poskytovány bezplatně formou zápůjčky a musí být v evidenci města (očipované).
Nádoby budou jednotné – černé s barevnými klipy podle druhu odpadu, BIO nádoba hnědá.
Velké kontejnery u bytových domů zůstanou uzamčené a barevně odlišené.

 

  1. Budete svážet i nádoby bez čipu?

Ano.
Občané budou předem informováni, kdy mají své stávající nádoby označit číslem popisným a vystavit je před dům.
Zaměstnanci Technických služeb je osadí čipem a zaevidují.
Po označení dostane nádoba samolepku o provedené evidenci.
Nové nádoby budou dodány již čipované a označené.

 

  1. Kdo může vyplnit smlouvu o výpůjčce nádoby?

Smlouvu musí vyplnit majitel nemovitosti nebo osoba, která má na městě uhrazen poplatek za odpady.
Registraci může provést i jiná osoba, pokud uvede údaje majitele.
Formulář je k dispozici na webu města pod dlaždicí „PŘIHLÁŠENÍ odpady Door to Door“.

11.11.2025